Tips för sundare vardagsmat

När man firar bröllop kan man glömma alla krav på att bröllopsmenyn behöver vara nyttig då den främst ska vara en njutning för bröllopsgästerna, såklart skadar det inte om maten är nyttig med det är inte prioriterat.

Efter bröllop och smekmånad återgår man till vardagen och dess rutiner med allt vad det innebär. En stor del av hur vi påverkar vår hälsa görs genom maten och det vi stoppar i oss. Att äta hälsosam mat kretsar runt balans, visst kan man unna sig något gott ibland men som standard behöver vi tänka på att äta nyttig mat.

Gör aktiva och hälsofrämjande val vid matplaneringen, ät vällagad och nyttig mat tillsammans med familjen och ha ett aktivt träniningsliv. Följande råd är bra riktlinjer för nyttiga middagar.

  1. Laga mat från grunden och använd bra matvaror, då kontrollerar man vad man faktiskt stoppar i sig.
  2. Tänk tallriksmodellen och ät balanserad mat i rätt proportioner.
  3. Variera matvaror och välj olika frukter, grönsaker, baljväxter, magert kött, fisk, ägg, nötter, frön och fullkorn.
  4. Förstå vad man stoppar i sig och vad det har för funktion på kroppen.
  5. Välj näringsrika kalorier, undvik näringsfattig mat som bara ger kalorier.
  6. Frukost är en bra start på dagen, det får igång ämnesomsättning och energi för hela dagen.
  7. Läs och förstå näringsinnehållet och näringsvärden på matvarorna.
  8. Drick mycket vatten, skippa läsk och saft. Ät kalorier istället för att dricka dem.
  9. Träna och var aktiv, kroppen behöver röra på sig. Det är livsviktigt.
  10. Sov gott. Det är livsviktigt för återhämtning och påverkar hur vi lär oss och agerar.

För att få hjälp med planering och inköp av matvaror finns det utmärkta tjänster med matkasse hem till dörren. Då blir matlagningen roligare när man får hjälp med att hitta nya recept, stor variation på middagarna och näringsrik mat. 

Följande tips är skrivna med Jamie Oliver som inspirationskälla.

5 sep 2018